FILOZOFIA PLACÓWEK EDUKACYJNYCH
FUNDACJI EWANGELICKIE TOWARZYSTWO OŚWIATOWE

”Uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia”

„Non scholae sed vitae discimus”

Seneka Młodszy

Fundacja Ewangelickie Towarzystwo Oświatowe („ETO”) powstała w 2007 roku i nawiązuje do najlepszych tradycji edukacyjnych warszawskiej społeczności ewangelickiej. Ewangelicyzm kładzie duży nacisk na nauczanie i wychowanie. Placówki Fundacji ETO są otwarte na dzieci i młodzież wszystkich wyznań. Ewangelickość tych placówek ma związek zarówno z wyznaniem ludzi, którzy je zakładali i prowadzą, jak i propagowanym przez nich systemem wartości, opartym na tradycjach chrześcijańskich, tolerancji, otwartości i etosie protestanckim.

Ewangelickie szkoły działały na terenie Polski do 1952 r., a ich wizytówką były dwa przedwojenne warszawskie gimnazja: męskie im. Mikołaja Reja i żeńskie im. Królewny Anny Wazówny.

Prowadzone przez Fundację placówki edukacyjne kontynuują to dziedzictwo, dbając o harmonijny rozwój młodych ludzi i realizując program wychowawczy i edukacyjny oparty na zasadach spisanych w niniejszym dokumencie założycielskim Filozofia Placówek Edukacyjnych Fundacji ETO.

Zakłada on, że wychowanie, obok nauczania, jest jednym z dwóch podstawowych zadań przedszkola i szkoły. Wychowawcy i nauczyciele wiele uwagi poświęcają kształtowaniu postaw dzieci i młodzieży. W swojej pracy promują rzetelność, umiejętność brania odpowiedzialności za własne decyzje, współdziałanie z innymi ludźmi, kulturę osobistą i pracowitość.

Społeczność placówek swoją pracą zmierza do wszechstronnego rozwoju dziecka, dąży do osiągnięcia harmonii w rozwoju intelektualnym, moralnym i fizycznym. Kształcimy uczniów w duchu prawdy, dobra i piękna, poznawania praw człowieka i otwartości na inne światopoglądy.

Nauczamy szacunku dla symboli narodowych i religijnych. Dbamy o naukę języka ojczystego. Fundacja rozwija postawy patriotyczne i obywatelskie, uwzględniając sugestie, oczekiwania i potrzeby społeczności lokalnej. Kultywujemy tradycje narodowe, regionalne i religijne, będąc równocześnie otwartymi na kulturę Europy i świata.

Fundacja dba o to, aby uczniowie otrzymywali wszechstronną wiedzę. Chcemy, aby młodzi ludzie byli samodzielni, twórczy, otwarci i śmiało rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą; inspirujemy ich do podejmowania wartościowych inicjatyw.

Dbamy o to, aby nasi wychowankowie mieli pozytywny obraz siebie, byli odporni psychicznie i przygotowani do zmieniającej się rzeczywistości. Aby mieli świadomość życiowej użyteczności własnej edukacji, postawy i systemu wartości.

Poprzez różnorodne formy kształcenia uczniów, w tym: lekcje, projekty edukacyjne, koła zainteresowań, konkursy przedmiotowe, pracę zespołową i indywidualną, wycieczki oraz korzystanie z tekstów kultury; rozwijamy ich umiejętność logicznego myślenia, samodzielnej pracy, odpowiedzialnego działania i rozwiązywania problemów w twórczy sposób. Tworzymy warunki do efektywnego współdziałania i pracy w zespole, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania decyzji oraz skutecznego działania zgodnie z obowiązującymi normami.

Wiemy, że aby proces wychowawczy zakończył się sukcesem, niezbędna jest ścisła współpraca nauczycieli i rodziców, poparta pełną świadomością i akceptacją zasad i celów kształcenia. Dlatego, przy wzajemnym szacunku uczniów, rodziców i nauczycieli, dążymy do tego, aby nasze placówki były przyjazne, bezpieczne i życzliwe dla tworzącej je wspólnoty.

Tekst zaktualizowany, przyjęty na dwusetnym posiedzeniu Rady Fundacji ETO w dniu 18 listopada 2025 r.